
Media, jeden z pierwszych sektorów dotkniętych cyfryzacją, nieustannie poszukują nowych modeli ekonomicznych. Świat mediów, jaki kiedyś znaliśmy, należy już do przeszłości. Większość reklam przeniosła się teraz do Internetu i na platformy nowych graczy, takich jak Google i Facebook.
Transformacja konsumpcji mediów wyjaśnia i tłumaczy pojawienie się nowych graczy i nowych ofert: konsumpcja stała się nieliniowa, bardziej partycypacyjna, natychmiastowa i wykorzystuje wiele ekranów jednocześnie!
Informacje są coraz bardziej spersonalizowane, łatwo zrozumiałe, interesujące i wspierane infografikami.
Oprócz zmian związanych z mediami cała układanka zachowań konsumpcyjnych ulega transformacji. Oto cztery najważniejsze zmiany i ich konsekwencje dla sektora medialnego:
Wzrost znaczenia ceny
- Szeroka dostępność bezpłatnych zasobów informacji w formie papierowej i w internecie,
- Wyraźne rozróżnienie między łatwo dostępnymi bezpłatnymi informacjami a bardziej szczegółową, zaawansowanymi, płatnymi ofertami.
Poszukiwanie wygody
- Coraz wyższe oczekiwania ze strony użytkowników w zakresie ergonomii,
- Informacje są zbierane za pomocą różnych urządzeń, na różnych ekranach. Każdy z nich wymaga odrębnego podejścia,
- Nieustający wzrost znaczenia kontentu wideo i infografiki.
Niechęć do ekspertów, zaufanie do innych użytkowników i rola komunikacji peer-to-peer.
- Pojawienie się alternatywnych mediów,
- Konkurencja ze strony blogerów,
- Wzrost liczby demaskatorów,
- Możliwość szybkiego sprawdzenia informacji,
- Komentowanie online.
Upodmiotowienie jednostki
- Personalizacja informacji w celu zaspokojenia szerokiego zakresu potrzeb,
- Rozwój nieliniowej konsumpcji pokazuje, że gotowość konsumentów do budowania własnych wzorców korzystania z mediów,
- Dywersyfikacja źródeł informacji, która odzwierciedla chęć bycia mniej zależnym od jednego kanału medialnego.